Nu știu dacă v-ați prins, dar s-a întâmplat ceva mare în lumea online. Două dintre cele mai mari și mai puternice companii s-au împrietenit și au decis să facă afaceri împreună. Și nu orice fel de afaceri, ci una care ar putea schimba complet modul în care facem cumpărături pe internet. Vorbesc, desigur, despre Amazon și Meta, fostul Facebook, care au anunțat că vor permite utilizatorilor lor să cumpere produse de pe Amazon direct de pe platformele de socializare, fără să mai treacă prin alte site-uri sau aplicații.
Asta înseamnă că dacă vedeți o poză cu o rochie frumoasă pe Instagram sau un video cu un gadget mișto pe Facebook, puteți să dați click pe el și să-l comandați în câteva secunde, fără să vă mai bateți capul cu alte detalii. Sună bine, nu?
DAR DE CE AU FĂCUT ASTA CEI DOI GIGANȚI? CE I-A DETERMINAT SĂ SE ALIEZE ÎMPOTRIVA CELORLALȚI?
Ei bine, se pare că răspunsul este simplu: frica. Frica de un alt gigant, care le-a luat fața și le-a amenințat poziția dominantă pe piață. Vorbesc, desigur, despre TikTok, aplicația care a cucerit inimile și mințile a milioane de oameni, mai ales tineri, cu videoclipurile ei scurte și amuzante.
TikTok a intrat și el în jocul comerțului electronic în septembrie, cu peste 150 de milioane de utilizatori, și de atunci a fost văzut din ce în ce mai mult ca o amenințare la adresa pieței de către Amazon. Meta, la rândul său, a fost împins în brațele Amazonului de restricțiile impuse de Apple în ceea ce privește colectarea de date ale utilizatorilor de pe dispozitivele sale – un acord între cei doi giganți ocolește această barieră.
Meta și Amazon au încercat, separat, să concureze cu TikTok, dar fără succes.
Meta a lucrat de ani de zile la introducerea unor funcții de cumpărături online, însă acestea nu s-au dovedit a fi un succes copleșitor. În octombrie anul trecut, și-au închis serviciul de cumpărături live pentru a se concentra pe imitarea TikTok Reels.
Amazon a urmat o traiectorie similară: în timp ce sunt lideri de piață ca retailer online, au încercat să se mute în social media, cu mai puțin succes. Platforma lor echivalentă Instagram, Sparks, s-a închis în 2019 și s-au orientat și ei către fluxul foto-video inspirat de TikTok.
Așa că, în loc să se lupte singuri, au decis să se alieze și să-și combine forțele. Parteneriatul Meta-Amazon înseamnă că utilizatorii Instagram și Facebook își pot lega profilurile de conturile Amazon existente, permițându-le să facă achiziții cu un singur clic fără a fi nevoiți să părăsească platforma de socializare.
Colaborarea istorică va permite Meta, care se luptă pe o piață nefavorabilă, să ofere o targetare mai eficientă prin analiza comportamentului utilizatorilor și să stimuleze vânzările prin creșterea veniturilor din comisioane pentru ambele părți.
Ce înseamnă asta pentru noi, consumatorii? Ei bine, pe de o parte, ar putea fi mai ușor și mai convenabil să facem cumpărături online, având acces la o gamă variată de produse de pe Amazon, cu livrare rapidă și sigură.
Pe de altă parte, ar putea însemna și mai multă expunere la reclame, mai multă tentație de a cheltui bani și mai puțină intimitate și control asupra datelor noastre personale.
Voi ce părere aveți despre acest parteneriat? Credeți că este benefic sau nu pentru noi? Aștept comentariile voastre.
Urmărește-ne și pe Google News