Se zvonește că o subvenție colosală ar putea să zdruncine echilibrul competiției.
Într-o mișcare care nu surprinde pe nimeni, China își arată mușchii financiari pentru a-și asigura un loc de frunte în maratonul tehnologic al vehiculelor electrice. Nu e nicio noutate că gigantul asiatic și-a pus toate resursele la bătaie pentru a domina piața energiei verzi, iar acum pare să pună aceeași pasiune și în domeniul auto electric.
E normalitatea zilei ca guvernele să-și pompeze companiile naționale cu tot ce au mai bun pentru a străluci pe scena internațională. De la scutiri fiscale la subvenții generoase, toate sunt unelte în arsenalul economic al unui stat.
Dar, un studiu proaspăt scoate la iveală că China a fost mai mult decât generoasă cu favoritul său, BYD, producătorul de mașini electrice. Compania, care se pregătește să-și deschidă porțile primei fabrici europene în Ungaria, a confirmat că a primit o sumă frumușică de 3,7 miliarde de euro pentru a-și asigura un avantaj competitiv.
Conform unui raport al Institutului Kiel pentru Economie Mondială, BYD a încasat 220 de milioane de euro în 2020 și un salt uriaș la 2,1 miliarde doi ani mai târziu. Autorii raportului mai adaugă că BYD primește o recompensă mai grasă pentru fiecare mașină electrică vândută în China, comparativ cu alți jucători locali sau străini precum Tesla sau Volkswagen.
Această generozitate nu prea cade bine la producătorii europeni, și chiar dacă nu e ceva neobișnuit în industrie, BYD a luat un avans considerabil în ultima vreme. Ne întrebăm retoric: oare unde ar fi fost fără aceste subvenții? În octombrie 2023, UE a început să-și frământe mâinile și a declanșat o anchetă asupra industriei chineze de vehicule electrice, punând sub semnul întrebării capacitatea producătorilor europeni de a ține pasul cu importurile chinezești la preț de dumping.
Comisia Europeană a început să adune dovezi de la BYD, Geely și SAIC despre subvențiile statului și împrumuturile cu condiții de vis. Una dintre cele mai mari descoperiri ale anchetei este că fabricile din China produc mult peste ceea ce le cere piața locală. După luni de cercetări, se pare că Comisia Europeană se gândește serios să impună o taxă de protecție retroactivă pe mașinile electrice venite din China.
Urmărește-ne și pe Google News