H&M a avut un an slab, chiar dacă a vândut mai mult și a făcut mai mulți bani. N-a ajuns la țintele pe care și le-a propus și a trebuit să-și schimbe șeful și să-și restructureze afacerea în Spania.
Ce s-a întâmplat? Vânzările gigantului suedez de haine ieftine au crescut cu 6% anul trecut, dar ar fi fost cu 8% mai mari dacă nu ar fi fost afectate de situația din Rusia și Belarus. Profitul brut a crescut și el, iar profitul net s-a dublat, ajungând la 8,7 miliarde de coroane suedeze (770 milioane de euro), conform site-ului RetailDetail. Dar cifrele astea nu sunt de ajuns. Mai ales că vânzările din decembrie și ianuarie, când e perioada de cumpărături de Crăciun, au scăzut cu 4%, față de o creștere de 5% în anul anterior.
Săptămâna asta, H&M a anunțat că va închide un sfert din magazinele din Spania, adică 28 din 133.
Ce vor face în continuare?
Helena Helmersson, șefa grupului, și-a dat demisia și a fost înlocuită săptămâna asta de Daniel Ervér, de 42 de ani, care se ocupa de brandul H&M. Ervér spune că vrea să se axeze mai mult pe profit decât pe reduceri și să se diferențieze de concurenții mai ieftini, ca Shein și Primark, prin calitate. Financial Times scrie că Ervér vrea să digitalizeze procesele și să reacționeze mai repede la tendințele noi. Vrea să folosească datele de la clienți pentru a-și optimiza lanțurile de aprovizionare. Asta ar putea însemna că, la fel ca rivalul său mare, Inditex Group, care deține Zara, H&M ar putea produce mai aproape de piața europeană. Producția din Asia, de exemplu din Myanmar, și impactul său asupra mediului sunt tot mai contestate.
Ce se întâmplă cu magazinele?
La sfârșitul lui ianuarie, s-a anunțat că 28 de magazine din Spania se vor închide, ceea ce înseamnă și aproape 600 de oameni concediați. Reorganizarea face parte dintr-un plan global de tăiere a cheltuielilor început în 2022. În 2025-2026, Ervér speră să deschidă mai multe magazine decât să închidă. La sfârșitul lui 2023, H&M avea 4.369 de magazine în lume, față de 5.076 în 2019.
Urmărește-ne și pe Google News