Consumatorii de bunuri de folosință îndelungată, cum ar fi aparatele electrocasnice mari, vor avea noi drepturi în UE, după ce Comisia Europeană a finalizat propunerea sa de legislație în acest sens.
Propunerea este cunoscută sub numele de “directiva privind dreptul la reparare” (R2R) și le permite consumatorilor să aleagă între repararea și înlocuirea produselor defecte sau cu probleme. Propunerea are și alte avantaje, cum ar fi clarificarea domeniului de aplicare, a obligației de reparare, a informațiilor necesare și a platformei online.
Propunerea a fost aprobată de Parlamentul European și Consiliul și urmează să fie adoptată și publicată în Jurnalul Oficial al UE. Apoi, statele membre vor avea 24 de luni să o transpună în legislația lor națională.
Propunerea se aplică doar produselor care trebuie să fie reparate conform legislației UE (de exemplu, mașini de spălat rufe, mașini de spălat vase, frigidere și aspiratoare). Producătorii vor trebui să repare produsele într-un termen și cu o taxă rezonabile, dacă nu oferă reparația gratuit, pentru a încuraja consumatorii să opteze pentru reparare. Producătorii vor trebui, de asemenea, să publice pe site-urile lor informații despre piesele de schimb și să le ofere tuturor celor care fac reparații, contra unei taxe rezonabile, și să nu blocheze utilizarea pieselor de schimb folosite sau imprimate 3D de către reparatorii independenți.
Propunerea le păstrează consumatorilor dreptul de a alege între repararea și înlocuirea unui produs defect în perioada de garanție a vânzătorului. Dacă consumatorul alege repararea, garanția vânzătorului se prelungește cu 12 luni de la data la care produsul a fost reparat, iar statele membre pot prelungi și mai mult această perioadă.
Propunerea introduce o platformă europeană de reparații online, care va funcționa la nivel european și va oferi acces la diferite servicii de reparații în UE și în afara ei, precum și în interiorul statelor membre. Fiecare stat membru va avea o secțiune proprie pe platforma UE, unde vor fi disponibile informații despre platformele naționale de reparații, publice sau private. Platformele naționale vor putea, de asemenea, să afișeze informații despre inițiativele de reparații la nivel local.
Comisia Europeană a prezentat propunerea privind dreptul la reparații în martie anul trecut, spunând că este o necesitate urgentă în Europa, deoarece Eurobarometrul arată că se aruncă anual aproximativ 35 de milioane de tone de deșeuri electronice, care ar putea fi refolosite în viitor.
Totodată, Agenția germană de mediu a atras atenția acum câțiva ani că atât producătorii, cât și consumatorii contribuie la creșterea cantității de deșeuri electronice, pentru că multe produse devin inutilizabile după ce expiră garanția, iar consumatorii își schimbă adesea dispozitivele care funcționează bine – deși, în aceste cazuri, ele ajung mai degrabă pe piața de mâna a doua decât la gunoi.
Urmărește-ne și pe Google News