Guvernele au fost îndemnate joi de Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură (UNESCO) să stabilească imediat reguli școlare privind utilizarea instrumentelor de inteligență artificială, cum ar fi chatbotul ChatGPT, inclusiv restricții pentru cei mai mici copii.
Într-un ghid publicat joi, UNESCO a afirmat că autoritățile nu sunt pregătite să abordeze preocupările etice legate de utilizarea inteligenței artificiale în școli.
Potrivit ghidului, organismul de educație recomandă legarea utilizării inteligenței artificiale generative de o limită de vârstă de cel puțin 13 ani
În conformitate cu o lege din SUA, ChatGPT poate fi folosit doar de persoane cu vârsta de peste 13 ani, amintește raportul.
Înlocuirea profesorilor din școli cu astfel de instrumente poate afecta bunăstarea emoțională a copiilor și îi poate lăsa vulnerabili la manipulare, a avertizat agenția ONU cu sediul la Paris.
Directorul general al UNESCO, franțuzoaica Audrey Azouley, a declarat într-un comunicat că „inteligența artificială poate fi o mare oportunitate pentru umanitate, dar poate provoca și daune”.
„Nu ar trebui să fie introdusă în educație fără o reglementare guvernamentală”, a subliniat directorul general.
Programele de inteligență artificială generativă au proliferat de când ChatGPT, dezvoltat de start-up-ul californian OpenAI în 2022, și-a demonstrat capacitatea de a genera eseuri, poezii și conversații coerente pe baza câtorva întrebări formulate succint.
Succesul acestei tehnologii a stârnit îngrijorări cu privire la potențialul de apariție a unor noi forme de plagiat și de înșelăciune directă în școli și universități, dar are un potențial de utilizare în domeniul mai larg al educației.
Recomandarea UNESCO a subliniat că instrumentele de inteligență artificială pot ajuta elevii să învețe mai ușor, cum ar fi producerea de subtitrări, dar guvernele ar trebui să reglementeze utilizarea acestora.
Urmărește-ne și pe Google News