Deși istoria NFT-urilor datează din 2007, anii pandemiei au fost anii în care comerțul cu token-uri de neînlocuit a explodat cu adevărat. Până în 2021, toate marile branduri și chiar celebrități au venit cu propriile NFT-uri, dar nu s-a mai auzit prea mult despre ele în ultima vreme. Potrivit unui nou studiu, NFT-urile vândute și cumpărate cândva cu milioane de dolari valorează acum câțiva bănuți pe dolar.
În urmă cu doi ani, era văzut ca fiind viitorul vânzărilor de artă online, cea mai fierbinte tendință de marketing, marile branduri, de la Coca-Cola la designeri Dolce & Gabbana și Pringles, sărind în trenul NFT, la fel ca și celebrități precum Grimes și Lionel Messi, dar anul trecut, potrivit ultimelor cifre, vânzările de NFT au scăzut cu 97% față de anul precedent.
În luna iunie a acestui an, NFT-urile au revenit în centrul atenției, dar nu într-un mod pozitiv.
Atunci s-a dezvăluit că NFT Bored Ape #3001 a lui Justin Bieber, pe care acesta l-a cumpărat cu 1,3 milioane de dolari în ianuarie 2022, a pierdut o parte semnificativă din valoare și valora acum aproximativ 60.000 de dolari. Se putea deja ghici de aici că epoca NFT era probabil încheiată, dar un nou studiu i-a oferit un certificat de deces.
Raportul realizat de dappGambl se bazează pe date de la NFT Scan și CoinMarketCap, iar în acesta 69.795 din cele 73.257 de colecții NFT examinate de cercetători, adică puțin peste 95%, aveau o capitalizare de piață de zero ether. Se estimează că aproape 23 de milioane de persoane dețin astfel de active fără valoare.
„În mijlocul milioanelor de opere de artă digitală vândute și a poveștilor de succes de peste noapte, este ușor să trecem cu vederea faptul că piața este plină de capcane și de potențiale pierderi”, au declarat cercetătorii care au realizat studiul.
NFT-urile sunt reprezentări digitale ale operelor de artă sau ale colecțiilor care sunt legate de un blockchain, de obicei ethereum, și fiecare are o semnătură unică care nu poate fi duplicată. Piața NFT-urilor a înregistrat un boom uriaș în 2021 și 2022, atingând la un moment dat un volum lunar de tranzacționare de 2,8 miliarde de dolari.
În această perioadă, colecții populare precum Bored Apes și CryptoPunks s-au vândut cu milioane de dolari, iar celebrități precum Stephen Curry și Snoop Dogg au cumpărat NFT-uri. Boom-ul a coincis cu vârful criptomonedelor, când tranzacționarea bitcoin a atins un nivel record de 70.000 de dolari. În prezent, prețul criptomonedei se situează puțin peste 26.000 de dolari.
Potrivit unui studiu realizat de dappGambl, 79% din toate colecțiile de NFT sunt în prezent nevândute, iar faptul că oferta depășește cererea este un indiciu clar că nimic pe piață nu poate reînvia entuziasmul din trecut.
„Este clar că o parte semnificativă a pieței NFT este caracterizată de strategii de preț speculative și pline de speranță, care nu corespund nici pe departe istoricului real de tranzacționare a acestor active”, au declarat cercetătorii.
Chiar dacă filtrăm proiectele mai puțin semnificative și de valoare mai mică, majoritatea colecțiilor au o valoare redusă în prezent. Pe baza capitalizării de piață, 18% din primele 8850 de colecții nu au nicio valoare, iar 41% au o valoare cuprinsă între 5 și 100 de dolari. Mai puțin de 1% au un preț de peste 6.000 de dolari – nu este nevoie de un cercetător pentru a vedea că până și aceste sume sunt cu mult sub valoarea afacerilor de milioane de dolari de acum doi ani.
„Mai mult, această aparentă lipsă de corelație între prețurile listate și vânzările reale poate sugera că mulți vânzători așteaptă o altă creștere masivă a interesului pentru NFT, similară cu boom-ul înregistrat în 2021, care s-ar putea să nu se mai întâmple niciodată”, au rezumat experții perspectivele NFT.
*** Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) ***
Urmărește-ne și pe Google News