Lipsa cipurilor necesare pentru a învăța modelele de inteligență artificială devine din ce în ce mai gravă, iar costurile hardware încep să crească vertiginos, o posibilă soluție fiind cumpărarea unei companii producătoare și proiectarea propriilor cipuri.
OpenAI, compania din spatele ChatGPT, analizează în prezent posibilitatea de a-și produce propriile cipuri de inteligență artificială și evaluează deja potențiale ținte de achiziție, a relatat Reuters, citând surse din interior. Potrivit agenției de știri, nu a fost luată încă nicio decizie în acest sens, iar OpenAI nu a comentat rapoartele, dar este clar că firma caută încă de anul trecut o modalitate de a furniza cipuri AI scumpe și rare. Printre acestea s-ar putea număra construirea propriilor sale componente, la fel cum s-ar putea vorbi despre o colaborare mai strânsă cu alți producători de cipuri și despre diversificarea bazei de furnizori alături de Nvidia.
Se estimează că Nvidia controlează peste 80% din piața globală a cipurilor cele mai potrivite pentru a rula aplicații de inteligență artificială și este considerată de mulți drept principalul beneficiar al evoluțiilor AI generative. La sfârșitul lunii august, compania publicase deja o prognoză de venituri trimestriale care a depășit toate așteptările și, deși este de așteptat ca noile cipuri de inteligență artificială ale AMD să îi mănânce ulterior cota de piață, se așteaptă ca tehnologia sa software să îi ofere în continuare un avans greu de prins față de concurenții săi. Iar hardware-ul bazat pe GPU este din ce în ce mai solicitat pentru a antrena și rula cele mai recente modele de inteligență artificială.
Reuters amintește că directorul general al OpenAI a abordat, de asemenea, în mod public disponibilitatea redusă și costul uimitor de ridicat al GPU-urilor și a făcut ca aceste achiziții să fie o prioritate pentru companie. În orice caz, funcționarea ChatGPT devine din ce în ce mai costisitoare pentru OpenAI: calculul citat în raport este că fiecare interogare costă aproximativ 4 cenți și că, dacă ChatGPT ar ajunge la o zecime din traficul de căutare al Google, ar fi nevoie de GPU în valoare de peste 48 de miliarde de dolari pentru a-l deservi, fără a mai pune la socoteală investiția suplimentară estimată la 16 miliarde de dolari în fiecare an pentru a menține serviciul în funcțiune.
Nu este o coincidență faptul că marile companii de tehnologie, precum Alphabet-Google și Amazon, încearcă să obțină controlul asupra proiectării cipurilor. Microsoft, care colaborează cu OpenAI, a fost și ea grav afectată de problemele de aprovizionare și a început, de asemenea, să dezvolte cipuri de inteligență artificială personalizate, pe care OpenAI poate doar să le testeze. Potrivit experților din industrie, o astfel de idee ar costa sute de milioane de dolari pe an, fără nicio garanție de succes: Meta-Facebook, de exemplu, a fost nevoită să renunțe la unele dintre cipurile sale de inteligență artificială și să se angajeze într-un nou design care să acopere toate tipurile de flux de lucru implicate, potrivit Reuters.
Urmărește-ne și pe Google News