Norvegia, o națiune prosperă alimentată de venituri impresionante din petrol, se confruntă cu un paradox interesant. Deși este lider în adoptarea vehiculelor electrice, paradoxal, consumul de combustibili fosili nu a scăzut semnificativ.
Subvențiile generoase au făcut ca vehiculele electrice să fie mai accesibile, ceea ce se reflectă în statisticile de vânzări: aproape 80% din mașinile noi vândute în 2022 erau electrice, cu o creștere la 83% în 2023 și o proiecție de 90% pentru anul curent.
Cu toate acestea, consumul de benzină și motorină a scăzut doar marginal, cu 10% mai puțin în 2023 față de media anilor 2017-2019, conform unui articol Forbes. Experții sugerează că acest fenomen ar putea indica dificultăți mai mari la nivel global în reducerea dependenței de combustibili fosili.
Un motiv pentru această stagnare este atașamentul norvegienilor față de mașinile lor pe benzină pentru călătorii lungi, în timp ce vehiculele electrice sunt preferate pentru deplasările urbane. Infrastructura de încărcare limitată contribuie, de asemenea, la această situație.
În ciuda popularității mașinilor electrice, schimbarea completă a parcului auto național este un proces îndelungat. În Norvegia, doar un sfert din cele 5,4 milioane de mașini sunt electrice sau hibride, spre deosebire de Ungaria, unde procentul este de doar 6%.
În plus, vehiculele electrice pentru transportul pe distanțe lungi, cum ar fi autobuzele și camioanele, sunt încă o raritate, iar pentru consumatorii mari, cum ar fi navele de marfă sau avioanele, propulsia electrică nu este încă viabilă. Aceste aspecte subliniază provocările complexe ale tranziției către electromobilitate.
Urmărește-ne și pe Google News