Joia trecuta teatrul românesc a luat un avant, căci a fost adusă în scenă o reprezentație artistica superioara: Hamlet-ul regizat de maestrul Liviu Ciulei, la Teatrul Bulandra, sala Izvor. Venit special la Bucuresti, marele regizor era hotărât să readucă la viața o piesa clasica a lui Shakespeare, o adevarata obsesie pentru orice regizor de teatru.
Când am ajuns la avanpremiera, mi-am dat seama că nu mai vazusem un Shakespeare în montarea lui Ciulei de pe vremea Furtunii de la Gradina Icoanei. Abia asteptam sa vad cum va avea acesta o viziune asupra piesei în seara aceea.
Dar, sincer, spectacolul m-a dezamagit. Cel care îmi poarta de grija m-a certat pentru că nu am intrat în corul laudatorilor; probabil că realizasem prea multe de la Maestru pentru a fi încrezut.
Sala de teatru semana mai mult cu un cinema, căci erau și foarte mulți tineri prezenți. Se dotaseră de la bufetul din hol cu sticle de plastic de bauturi și cu pungi de saratele, iar în timpul reprezentatiei se auzeau încontinuu fâsâitul și fosnetul pungilor. Din păcate, pentru a face aerisirea salii, au fost deschise usile laterale, întrerupându-se pe neasteptate monologul lui Hamlet. Totul a devenit și mai ireal căci piesa începea cu o iarnă geroasa, desi eram într-o zi cand se simtea canicula afara.
Cred că eu și ceilalți ne-am dezamagit deoarece ne-am așteptat cu prea multă înflăcărare ca Ciulei să caute să ne șocheze, asa cum făcea în vremurile când se juca Revizorul sau Leonce și Lena. Dar vremea și-a pus amprenta asupra spectacolului.
Ce sa zic despre spectacol? Trebuie sa recunosc ca e vorba despre Shakespeare si Liviu Ciulei, dar ma asteptam la mai mult. Coloanele mobile care configurau scenele din palatul Elsinore au fost interesante, schimbarea decorului „în fata spectatorului si în spectacol” la fel. Costumele, atmosfera „bismarkiana” au fost toate ok. Dar unde era Shakespeare? Unde era Hamlet? Versiunea Ninei Casian, fără versurile si metaforele shakespeariene, a fost sub asteptari. Si rostirea replicilor, nu ne-a fascinat pe noi. Marcel Iures e un actor talentat, dar probabil ca n-a fost Hamletul pe care-l aşteptam. Ofelia, Umbră Rebengiuc şi Valeria Seciu au fost stersi, fără viaţă. Nici măcar masca lui Shakespeare n-am văzut pe fata lor.
Regizorul scenei cu actori ambulanti care se machiau pentru spectacol în timp ce regele si camarila fac aceleasi gesturi este prea îndrăzneţ pentru un Hamlet regizat de o mare figură. Speram să văd o idee regizorala în ceea ce priveste monologul lui Hamlet. Nesatisfacator. O recitare plictisitoare în mijlocul scenei iar apoi actorii sunt prea patetici când recita replicile. Si fantoma tatalui de asemenea prea patetica, chiar si pentru un mort. Uneori tinerii actori sunt prea slabi. Dar cu siguranta mai bine pentru cei care nu au citit niciodata Hamlet, fapt ce le oferă un bun prilej să descopere piesa la teatru, decât să înveţe prostii la televizor. Ma gândesc la cea mai misterioasă replică shakespeariană: „I’m only mad ‘round the edges”. Printul Danemarcei, Hamlet, zice.
Urmărește-ne și pe Google News