Utilizarea dispozitivelor digitale schimbă modul în care vedem lumea, iar efectul poate fi deosebit de accentuat în cazul copiilor.
În cele mai recente cercetări ale lor, psihologii de la ELTE University of Technology au arătat că stilul de atenție al generației alfa care utilizează telefoanele mobile (copiii născuți după 2010) este diferit de cel al generației mai în vârstă, ceea ce ar putea schimba semnificativ lumea pe termen lung.
Oamenii diferă în funcție de faptul că se concentrează asupra copacilor (detalii) sau asupra pădurii (imaginea de ansamblu). Strategia tipică este de a se concentra mai întâi pe imaginea de ansamblu, iar apoi pe detalii. Acest lucru pare să se fi schimbat odată cu generația alfa de copii născuți după 2010, care au fost înconjurați de tot felul de dispozitive digitale aproape de la naștere.
-potrivit celor mai recente cercetări ale Laboratorului Generației Alfa, parte a Programului de excelență în diagnosticare și terapie ELTE, publicate în revista Computers in Human Behaviour.
O evaluare rapidă a imaginii de ansamblu (numită focalizare globală) ne ajută să vedem lumea nu ca pe un set de puncte deconectate, ci ca pe un set de forme întregi, semnificative”, se arată în raportul ELTE privind cercetarea.
Procesăm automat imaginea de ansamblu, iar acest lucru se întâmplă chiar și atunci când ar trebui să ne concentrăm în mod specific asupra detaliilor. Dacă, de exemplu, sarcina noastră cu forma complexă de mai sus este să ne uităm doar la detalii și să decidem dacă acestea reprezintă sau nu soarele, pur și simplu nu putem ignora imaginea de ansamblu. Dacă imaginea de ansamblu diferă de detalii, aceasta încetinește procesul decizional, adică ne crește timpul de reacție. Dar dacă trebuie să ne uităm la imaginea de ansamblu și să luăm o decizie cu privire la ceea ce reprezintă, detaliile nu sunt derutante, deoarece nu sunt procesate automat.
explică Veronika Konok, primul autor al studiului.
Potrivit cercetătorilor, acest proces este diferit în cazul copiilor care folosesc mult telefoanele mobile
Atunci când sunt instruiți să apese pe un buton atunci când văd soarele la nivel de detalii sau la nivelul întregii imagini, ei procesează mai întâi detaliile și abia apoi observă întreaga imagine.
„Rezultatele arată că, în comparație cu adulții sau copiii care nu folosesc dispozitive digitale, aceștia răspund mai repede atunci când ținta este la nivel de detaliu.” – scriu aceștia în raport.
Pentru a confirma că acest efect este într-adevăr cauzat de utilizarea dispozitivelor digitale, cercetătorii au efectuat studii suplimentare
Înainte de testul de atenție, un grup de copii mici a jucat un joc digital pentru o perioadă scurtă de timp, în timp ce un alt grup de copii a jucat un joc tradițional non-digital. Copiii au fost grupați independent de faptul dacă folosiseră sau nu anterior dispozitive digitale.
Rezultatele au arătat că 6 minute de joc digital au fost suficiente pentru ca copiii să arate un stil de atenție axat pe detalii la testul de atenție. În schimb, cei care s-au jucat cu jocuri manuale au arătat strategia globală tipică atunci când au rezolvat testul de atenție.
adaugă Ádám Miklósi, șeful echipei de cercetare.
Schimbarea modului în care văd și percep lumea
Potrivit cercetătorilor, utilizarea dispozitivelor digitale schimbă modul în care vedem lumea. Acest efect poate fi deosebit de pronunțat la copii, deoarece la această vârstă creierul este încă ușor modelabil, iar utilizarea masivă a dispozitivelor poate avea efecte pe termen lung.
Un stil atențional diferit de cel tipic nu este neapărat rău, dar cu siguranță este diferit de ceea ce am experimentat până acum și este important să se țină cont de acest lucru atunci când se proiectează metode de predare, printre altele.
rezumă Krisztina Liszkai-Peres, coautor al lucrării și membru al echipei de cercetare.
Mai mulți oameni de știință și mai puțini artiști în această generație
Așadar, este posibil ca, în viitor, acești copii să aibă nevoie de metode de predare și programe de învățământ diferite. Cercetările de până acum arată că persoanele care sunt mai orientate spre detalii sunt mai bune la gândirea analitică, dar mai puțin creative și pot avea deficite sociale. Dacă nu schimbăm această tendință, este posibil ca următoarea generație să producă mai mulți adulți orientați spre știință/tehnologie și mai puțini oameni în domeniul artelor și al științelor umaniste, ceea ce ar putea schimba semnificativ lumea noastră pe termen lung.
rezumă rezultatele cercetării efectuate de cercetătorii ELTE.
Potrivit raportului, la copiii cu autism și ADHD se poate observa o alterare a concentrării atenției, indiferent de obiceiurile lor de utilizare a dispozitivelor digitale. În cadrul unui studiu în curs de desfășurare, Alpha Generation Lab caută acum dincolo de funcționarea atențională, caracteristici ale mișcării care pot fi asociate cu aceste tulburări de dezvoltare. În plus, este în curs de desfășurare un studiu privind utilizarea dispozitivelor digitale în copilărie, cu un sondaj online, la domiciliu, pentru a vedea cât de mult „gadgetizează” copiii. Participanții sunt încă bineveniți pentru ambele studii.


Urmărește-ne și pe Google News