Persoane care își folosesc platforma de socializare pentru a împărtăși videoclipuri cu experiențe personale, sfaturi, opinii și sfaturi despre investiții, buget, tendințe financiare și economie.
Mulți dintre cei care activează în rețelele de socializare susțin o gamă largă de instrumente financiare, de la acțiuni la valute în marjă și criptomonede. Aceștia sunt urmăriți de milioane de persoane pe rețelele de socializare, fie că este vorba de TikTok, Instagram, Twitter, Reddit sau alte canale.
Finfluencers au devenit principalii consilieri financiari pentru generația Y și generația Z. 60% dintre investitorii cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani folosesc rețelele sociale ca sursă de informații despre investiții. În comparație cu 35% dintre investitorii cu vârste cuprinse între 35 și 54 de ani și 8% dintre investitorii cu vârste de peste 55 de ani, potrivit unui raport recent al Fundației Finra pentru Educația Investitorilor.
Puțin mai mult de jumătate dintre consumatorii americani au cumpărat un produs financiar recomandat de un finfluencer în 2022, față de 46,2% în 2021.
Unii dintre ei au devenit cunoscători în domeniul financiar prin studii sau prin muncă și sunt deschiși să își împărtășească cunoștințele. Alții spun povești despre călătoria lor spre independența financiară sau despre cum și-au rezolvat propriile datorii.
Unii au reușit să se pensioneze mai devreme datorită metodelor lor de economisire și de investiții și sunt dornici să îi învețe și pe alții cum să facă același lucru”, precizează Insider Intelligence.
Iată cum fac ei bani, de ce îi ascultă oamenii
Finfluencers își câștigă banii prin parteneriate sponsorizate de branduri și link-uri afiliate, din acest profil. Cei mai influenți obțin venituri și din cursuri de e-learning și vânzări de cărți legate de subiect.
Finanțele sunt un domeniu destul de delicat și atent gestionat, așa că de ce îi ascultă oamenii? Experții spun că ascensiunea finfluencers indică și alte probleme din sectorul serviciilor financiare.
În prezent, există o lipsă generală de încredere în firmele financiare și de investiții tradiționale. Iar costul consultanței oferite de profesioniști financiari cu înaltă calificare descurajează oamenii să apeleze la consultanță formală.
Prin urmare, unii oameni preferă să se bazeze pe finfluencers pentru a le spori încrederea și pentru a le oferi informații suficiente.
Sursele de informații financiare sunt diverse
Modul și locul în care consumatorii obțin informații financiare se schimbă. Platformele sociale au o audiență mare, iar conținutul lor este atât distractiv, cât și informativ.
Unii oameni încă mai cumpără cărți educaționale despre buget, economisire și investiții, iar mulți încă folosesc Google atunci când încearcă să înțeleagă ceva ce nu înțeleg despre finanțe. Recent, tot mai mulți oameni apar și pe TikTok, iar ChatGPT este acum folosit în acest scop.
Influencerii fac ca subiectele financiare să fie mai accesibile publicului larg, împărtășind sfaturile lor într-un format ușor de înțeles, care poate fi accesat prin intermediul unui smartphone.
Generația Z și consumatorii Alpha se gândesc din ce în ce mai mult la bani. Ei sunt curioși și caută să își îmbunătățească cunoștințele financiare, lucru pe care sunt dornici să îl facă prin intermediul conținutului financiar împărtășit de influenceri.
Iar finfluencerii exploatează tocmai acest decalaj, chiar și prin oferirea de conținut de educație financiară urmăritorilor lor. De asemenea, ei sunt impulsionați de faptul că barierele de reglementare pot împiedica firmele financiare tradiționale să lanseze programe educaționale inovatoare.
Utilizatorii de social media care urmăresc influenceri sau cumpără ceva influențat de un influencer în SUA, în funcție de vârstă, % din respondenți
Reguli diferite pentru profesioniștii din domeniul financiar față de cele pentru finfluenceri
Educația financiară era rezervată celor bogați și clasei de mijloc, fiind oferită ca parte a educației lor. Astăzi, social media este esențială pentru democratizarea accesului la educație financiară și la finanțe.
Finfluencers oferă experiențe trăite, angajându-se cu comunitățile lor prin povestiri despre subiecte despre care prietenii și familia urmăritorilor lor de multe ori nici măcar nu vorbesc.
Finfluencers evocă sentimente amestecate în rândul profesioniștilor din domeniul financiar: nu sunt obligați să respecte aceleași reguli și există o percepție generală că nu respectă întotdeauna regulile care li se aplică lor.
Acest lucru înseamnă că pentru ei nu există prea multe limite în ceea ce privește ceea ce pot spune și sunt reticenți în a dezvălui cine îi plătește pentru a oferi sfaturi.
Nu este niciun rău în a fi precaut, chiar dacă finfluencerul nu intenționat, dar poate da sfaturi care sunt doar parțial corecte sau nu sunt deloc bune pentru un anumit investitor.
Astfel, unii consilieri financiari autentici își petrec mai mult timp încercând să își împiedice clienții și potențialii clienți să urmeze orbește acest tip de sfaturi.
Domeniul de reglementare
Autoritățile de reglementare încep, de asemenea, să ia măsuri ca răspuns la numărul tot mai mare de finfluenceri. Unii emit pur și simplu avertismente cu privire la abuzuri și înșelăciuni, în timp ce alții actualizează ceea ce consideră a fi orientări învechite în materie de social media în acest domeniu pentru a gestiona mai bine aceste situații.
Se pare că principala preocupare a autorităților de reglementare în acest moment este ce și cum promovează finfluencers. Mulți dintre ei nu dezvăluie faptul că sunt plătiți, în esență, de instituția financiară pe care o promovează.
În multe cazuri, nici măcar nu este clar dacă influencerii au calificările sau calificările profesionale necesare pentru a oferi sfaturi financiare serioase.
Autoritățile de reglementare din SUA nu au emis încă niciun avertisment împotriva finfluencers, ceea ce nu înseamnă că aceștia nu sunt supravegheați. Anul trecut, de exemplu, Comisia americană pentru valori mobiliare și burse (SEC) a luat măsuri împotriva a opt influenceri de pe Twitter.
Aceștia au manipulat platformele de socializare Twitter și Discord într-o schemă de „pump-and-dump” în valoare de 100 de milioane de dolari pentru a manipula acțiunile tranzacționate la bursă.
Iar o celebritate, Kim Kardashian, a fost nevoită să plătească 1,26 milioane de dolari pentru a soluționa un proces civil intentat de SEC pentru că a promovat cripto pe rețelele de socializare fără a dezvălui că a primit sprijin financiar din partea acestei industrii în trecut.
Impactul finfluencerii asupra industriei de marketing
Ce pot învăța marketerii de la finfluenceri? Baza lor de urmăritori corespunde bazei de clienți țintă a multor companii. Pe măsură ce tot mai mulți consumatori apelează la social media pentru sfaturi și recomandări financiare, băncile și alte instituții financiare pot învăța din tehnicile lor.
Potrivit unui studiu recent al Gartner, aproape jumătate dintre instituțiile financiare importante se așteaptă să își mărească cheltuielile pentru influencer marketing în 2023.
Un raport din octombrie anul trecut a constatat că 43% dintre firmele europene intenționează să crească utilizarea marketingului de influencer.
Băncile care decid să lucreze cu finfluencerii vor trebui să respecte cerințele de reglementare, recunoscând în același timp că nu pot gestiona canalele finfluencerii în același mod ca și canalele tradiționale.
Adepții din social media sunt atât distrați, cât și informați și caută conținut similar. Marketingul finfluencerilor este puternic, deoarece valorifică vocea unei terțe părți, alta decât cea a marketingului mai tradițional al băncii. Cu toate acestea, pentru a fi eficientă, această distincție trebuie să fie clară.
Băncile trebuie să încurajeze finfluencerii să își folosească propria voce, stilul și creativitatea, precizând în același timp că nu pot depăși anumite limite.
De asemenea, autoritățile de reglementare trebuie să clarifice ce pot și ce nu pot spune terții despre mărcile lor, în special în înregistrările video, care sunt dificil de susținut cu declarații scrise.
Americanii cărora le plac reclamele cu influenceri și celebrități
(% din respondenți)
Urmărește-ne și pe Google News